CsakHír Rovatok Nagyvilág 12 napig tartott a világ legnagyobb dugója a bejingi autópályán
Nagyvilág

12 napig tartott a világ legnagyobb dugója a bejingi autópályán

fotó: police.hu

Az ügyeskedők a dugóban szenvedő autósoknak méregdrágán, 15-szörös áron adták a cigarettát, az ételt, az italt.

Amikor szombat délelőttönként, vagy vasárnap délután az  M7-es autópálya Budapest-Balaton közötti szakaszán a dugóban araszolunk, gondoljunk arra, van, ahol ennél sokkal rosszabb a helyzet. Vigaszként jusson eszünkbe az, ami a kínai G110-es autópályán történt 15 évvel ezelőtt.

A káosz 2010. augusztus 14-én tombolt a Tibet és Beijing közötti autópályán, ahol a szerencsésebbek csak 5, a kevésbé szerencsések 12 napig araszolhattak egyhuzamban. Az egészet tetézte, hogy különösen meleg nyár volt akkor Kína azon részén. Emiatt az autósok vagy járatták a motort és a klímát, vagy kiszálltak és árnyékot kerestek, amíg nem mozdult a sor. Sokan sétálgattak, mert elég volt óránként egyszer visszaülni az autóba, hogy néhány métert előre guruljanak.

Ráadásul a súlyos helyzetet sok helyi biciklis és kismotoros árus gátlástalanul kihasználta. Ételt, italt és cigarettát vittek a dugóban ragadt autósoknak, de tisztességtelen módon túlárazták a termékeiket.

araszoló kocsik az autópályán

Túlárazták a dugóban rekedt autósoknak az ételt és az italt

Míg akkoriban átlagosan egy üveg víz 1 jüanba került, voltak olyan árusok, akik 15-ért adták el. Ettől függetlenül sokan vásároltak tőlük, mert az éhezésnél és a kiszáradásnál még mindig jobb megoldás a túlárazott víz vagy leves.

A dugónak egyébként több összetevője is volt: a G110-es autópálya akkoriban még nem volt elég széles, sokszor alakultak ki rajta kisebb nagyobb dugók. Beijing fejlődése miatt azonban folyamatosan nőtt az úton áthaladó teherforgalom, akár napi 17 ezer teherautó is megfordulhatott rajta.

A pontot az tette fel az i-re, amikor elkezdtek egyszerre több sávot lezárni felújítás és bővítés miatt. Így augusztusra teljesen elesett a G110 és rajta több ezer ember – írta a Totalcar. A dugó legsúlyosabb pillanatában a kocsisor túllépte a 100 kilométert is amellett, hogy a környező kisebb utak, városok és falvak forgalma is teljesen beállt. Emiatt a dugónak később a grafikonokon is szemmel látható negatív gazdasági hatásai voltak a térségben.

Beengedték a teherautókat Beijing belvárosába

A torlódást végül lassan de sikerült feloldani a hatóságok közreműködésével. A szállítmányozási vállalatoknak leállást rendeltek el a környékre, míg a teherautókat az éjszakai órákban átengedték Beijing belvárosán. Ahová egyébként nekik tilos lett volna a behajtás.

Miután majdnem két hétig tartott a dugó, és ez idő alatt több ezer ember ragadt a sztrádán, az utak takarítása is óriási munka volt. Hiszen az utasok nem nagyon tudták máshol elvégezni a szükségleteiket. Viszont az egész eseménynek volt egy pozitív utóhatása. Mégpedig az, hogy a helyi vezetés felismerte a G110 súlyos problémáját és azonnal rendkívüli infrastruktúra-fejlesztésbe kezdtek, hogy máskor ilyen ne történhessen meg.

Exit mobile version