CsakHír Rovatok Magyarország Lőttek a pálinkának, eltűnhet a magyarok kedvenc itókája
Magyarország

Lőttek a pálinkának, eltűnhet a magyarok kedvenc itókája

Pálinkát öntenek a pohárba

Eltűnhet a magyar boltok polcairól a pálinka

Katasztrofális helyzetbe került a hazai pálinkakészítés és a fogyasztás – állítja Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke.

Pár éven belül eltűnhet a pálinka a hazai boltok polcairól. Azonban nagy veszélybe került az egyik legismertebb italunk igazi hungarikum – erről az iparág három különböző szakértője beszélt a Pénzcentrumnak. „Tavasszal nagyon komoly fagykár ért több gyümölcsöt is – panaszolta Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke. „Országosan az őszi- és a kajszibarack 80-90%-a elfagyott és volt olyan ültetvény, ahol az irsai szőlőfajta 100%-a károsodott.”

„Emiatt az egyébként is drága gyümölcsárak az egekbe lőttek. Ez a most készülő pálinkákra lesz negatív hatással, hiszen a termelők ezt nem tudják realizálni az árakban. Több főzde ezért az idén nem is vásárolt alapanyagot, megpróbálja az előző években készített pálinkákkal „kihúzni” a szezont.”

Erős a pálinkapiacon a magán- és zugfőzők konkurenciája

A penzcentrum.hu cikkében Beliczay Zsolt a Zimek Pálinka Manufaktúra ügyvezetője konkrét adatokkal szolgál a gyümölcsár-robbanásról: az öt éve kilóként 70 forintos szilva most 300 forint, a 180-200 forintos sárgabarack 5-600-ra emelkedett. A tavaly 240-260 forintos cigánymeggy kilója ma 800 forint. És mindezekből a főzőüstből ugyanannyi pálinka jön ki. 

Barabás Attila a Győri Likőrgyár vezérigazgatója, a Pálinka Nemzeti Tanács tagja, a Magyar Pálinka Lovagrend Nagymestere árnyalja a képet, Ő már két teljes gyümölcs-átstrukturálást élt meg, amikor egy, vagy több gyümölcs szinte teljesen eltűnt a piacról.

Azonban mindhárom szakember elismeri: a magán- és zugfőzők által támasztott konkurenciával már az alapanyagvásárlásnál meg kell harcolniuk. Ugyanis a magánfőzés adja legolcsóbb alkoholfogyasztási lehetőséget Magyarországon. Hivatalosan 23 ezer magánfőzde van bejelentve, de a valóság ennek 4-5-szöröse lehet.

Nem cél, hogy a hatóságok zaklassák a magánfőzőket

Mint Barabás Attila mondja, a pálinka az a termék Magyarországon, ahol a teljes gyümölcspárlat fogyasztás csupán 5%-át adják az adózott pálinkák. Míg a többi 95%-ot a bér- magán- és zugfőzdék teszik ki. Ez számokra lefordítva azt jelenti, hogy míg a kb. 150 kereskedelmi főzde éves termelése 570-580 ezer hektoliterfok, a bérfőzésé 4,5 millió, a magán és zugfőzésé pedig 8-10 millió.

A Pénzcentrum cikke szerint a Pálinkatanács elnöke szerint semmiképpen nem szeretnék, ha a hatóságok zaklatnák a magánfőzőket. De szerinte is egymásba folyik két szegmens. Aki – akár otthon – árul, az zugfőző. Az ellenőrzés pedig – enyhén szólva – nem áll a helyzet magaslatán. Egyelőre nem tudták meggyőzni az illetékeseket, hogy az ellenőrzés az önkormányzatoktól (akiknek se szakértelmük, se kapacitásuk nincs erre) kerüljön át a NAV-hoz.

Mint Barabás Attila mondja: „A COVID alatt – nem csak Magyarországon – megnőtt az alkoholfogyasztás, azóta ennek a visszakompenzálása zajlik. A hazai pálinkafogyasztás 2002-2004-től született újjá, ekkor volt egy nagy bumm. Érdekes módon ezt többek között a fesztiválozó hölgyek robbantották be. Míg régen egy pálinkát fogyasztó nő ritka – nem feltétlenül pozitív – jelenség volt, ekkortól a tiszta gyümölcsitalt elegáns pohárban elfogyasztó hölgy divattá vált. Sajnos ez elmúlt, 2018-19 óta a felére esett vissza az adózott pálinka fogyasztás. Ennek oka a vendéglátás zsugorodása is. A fiataloknál csökken az erős alkoholtartalmú italok aránya és nő a csökkentett alkoholtartalmúaké, mint a cider, vagy a koktél.”

Mihályi László szerint világtrend az alkoholfogyasztás csökkenése: a fiatalok egészségesebben élnek, a körükben hódítanak az alkoholmentes koktélok, italok. Kapható alkoholmentes gin is, ami szerinte teljes fogalomzavar. Sőt tőle már megkérdezték, hogy mikor jön az alkoholmentes pálinka… A Pálinka Nemzeti Tanács adatai szerint az idei évben a teljes hazai szeszesital eladás 10-11%-al esett vissza a tavalyi évhez képest. Ezen belül a pálinkafogyasztás még drasztikusabb, 14 %-os mínuszban van. Évente 4-5 legális főzde zár be, de – mint Beliczay Zsolt mondja – ezzel még nem érték el a gödör alját.

Csak pálinkafőzésből nem tud megélni a gazda

A Zimeknél például a pálinka mellett a közelmúltban gint, vodkát és dobozos gintonikot, valamint vodkaszódát is gyártanak.  „ A dobozos gintonic ötletét a feleségem adta a Covid közepén, ugyanis kellett valami teljesen más a pálinka mellett.” – mondja Beliczay Zsolt. Meglátása szerint a jó minőségű, magas árazású, prémium pálinka egyértelműen luxustermék lett, a városi felső réteg kiváltsága. Az éttermek is kevesebbet rendelnek és adnak el, mert jóval drágább (ezért kevesebb forgalmat generál), mint a gin, vagy a whiskey. 

Európai Uniós támogatás nincs. Hazai pályázatot 2024-ben, előtte pedig utoljára 2021-ben írtak ki, ahol a pálinkafőzdék is elindulhattak kapacitásbővítés, fejlesztés irányába. Azóta nem érkezik kormányzati segítség, a Pálinka Nemzeti Tanács lobbiereje sehol sincs – mondjuk – a borágazatéhoz képest. 

Pár éve van a magyar pálinkának

A szakértők attól tartanak, hogy ha a fent említett okok miatt a negatív trend folytatódik, akkor akár pár éven belül eltűnhet a magas minőségű pálinka a hazai polcokról.

Mihályi László szerint kiút lehetne a külföldi piacokra való betörés, de a pálinka sokszínűsége – amely a szépségét adja- egyben hátránya is a különböző ízek miatt. Míg egy gin, vagy whiskey gabonából készül mindig azonos minőségben, addig, csak szilvapálinkát – akár – 8-15 féle szilvából főznek, azt esetleg érlelhetik, vagy ágyazhatják is. Ezt a sokféleséget a külföldiek nem értik.  A termelésbe emellett „természetesen” drasztikusan beleszól az időjárás is.  

Barabás Attila megerősíti az elmondottakat. Az export a legkiemelkedőbb időszakban (3-4 éve) a pálinkatermelés 5%-a volt, ma 3%-a. Ez elsősorban a környező országok magyarlakta területeire megy. A pálinka külföldön is prémium kategóriás termék, hiszen a gyümölcs alapanyag – a tequila mellett – a legdrágább. És míg az utóbbi világpiaci bevezetését a mexikói kormány mindenre kiterjedő, hosszú távú stratégiával segítette, nálunk ennek a nyoma sem látszik. Szintén probléma, hogy nincs „vezértermékünk”, a pálinka ezerarcú ital. Hiszen – az előbb említett időjárási kitettség miatt is – ha kinevezzük például a barackpálinkát vezérterméknek, de egy adott évben elfagy a baracktermés, akkor az eltűnik a polcokról.

Exit mobile version